Oleh Brad Nahill, Pengasas Bersama dan Pengarah SEEtheWild.org

“Kami mungkin perlu berjalan jauh untuk melihat penyu,” saya memberitahu anak perempuan saya Karina ketika kami berdiri di pantai X'cacel, salah satu pantai bersarang penyu yang paling penting di Mexico, terletak berhampiran Playa del Carmen di Semenanjung Yucatan.

Nasib baik, kami hanya perlu berjalan 20 kaki sebelum bentuk bulat muncul di ombak. The penyu hijau muncul terus di hadapan stesen penyelidikan yang dikendalikan oleh Flora, Fauna dan Cultura de Mexico, sebuah organisasi penyu tempatan dan rakan kongsi LIHAT Penyu. Untuk memberi penyu itu ruang yang dia perlukan untuk menggali, kami bergerak ke atas laluan itu, hanya untuk penyu itu mengikut kami. Akhirnya, dia berubah fikiran dan kembali ke air tanpa bersarang.

Kami tidak perlu menunggu lama sebelum penyu lain keluar dari air. Kami menunggu sehingga penyu terdekat bertelur untuk mengelak daripada mengganggunya pada titik kritikal dalam proses purba. Ini adalah satu lagi penyu hijau, seberat kira-kira 200 paun. Walaupun saya telah mengusahakan pemuliharaan penyu selama lebih daripada sepuluh tahun, ini adalah penyu pertama yang anak perempuan saya lihat bersarang, dan dia terpesona dengan upacara itu.

X'cacel terletak di penghujung jalan tanah tanpa tanda untuk mempromosikan oasis alam semula jadi ini, yang di Mexico yang mesra pelancong mungkin perkara yang baik. Penyu bersarang di sepanjang kawasan dari Cancun ke Tulum tetapi ini adalah salah satu daripada beberapa tempat di mana pantai bebas daripada pusat peranginan besar. Lampu, kerusi pantai dan orang ramai semuanya mengurangkan bilangan penyu yang datang ke sarang, jadi regangan semula jadi seperti ini sangat penting untuk memastikan reptilia berkarisma ini kembali.

Flora, Fauna y Cultura telah menghabiskan 30 tahun melindungi tiga spesies penyu laut yang bersarang di 11 pantai di kawasan itu. Penyu ini menghadapi banyak ancaman termasuk pengambilan telur dan daging mereka dan di sini - mungkin lebih daripada tempat lain di dunia - pembangunan pelancongan pantai berskala besar. Walaupun menjadi taman negara (dikenali sebagai Santuario de la Tortuga Marina Xcacel-Xcacelito), Xcacel terus berdepan ancaman pantai murninya dibangunkan menjadi pusat peranginan besar.

Kami menuju keesokan paginya ke Akumal yang berdekatan (Mayan untuk "Tempat Penyu"), yang mempunyai teluk yang terkenal dengan penyu hijau mencari makan. Kami tiba awal untuk mengalahkan orang ramai dan memakai snorkel kami dan keluar untuk mencari penyu. Tidak lama kemudian, isteri saya mendapati seekor penyu sedang meragut rumput dan kami memerhatikannya dari jauh. Cangkerang oren, coklat dan emasnya yang cantik jauh lebih jelas daripada yang kami lihat malam sebelumnya.

Kami mempunyai monopoli ke atas penyu hijau muda selama kira-kira 15 minit sebelum snorkel lain masuk. Penyu itu bergerak perlahan di sepanjang rumput laut, sekali-sekala terapung ke permukaan untuk mengisi paru-parunya sebelum tenggelam ke dasar semula. Kebanyakan pemain snorkel memberi haiwan itu ruang yang mencukupi, walaupun seorang akhirnya menghalau penyu itu dengan terlalu dekat dan cuba mengikutinya dengan kamera. Teruja dengan pengalaman itu, anak perempuan saya kemudian berkata bahawa melihat penyu itu di habitat semula jadinya memberi harapan untuk masa depan spesies ini.

Apabila kami selesai, berpuluh-puluh lagi orang telah masuk ke dalam air. Selepas kami keluar, kami berpeluang berbual dengan Paul Sanchez-Navarro, pengarah ilmiah tinggi Centro Ecologico Akumal, kumpulan yang melindungi penyu di dalam air dan bersarang berdekatan. Jelasnya, jumlah snorkel yang ramai di teluk itu memberi impak besar kepada penyu yang memakan rumput laut, menyebabkan mereka kurang makan dan meningkatkan tekanan. Berita baiknya ialah pelan pengurusan baharu akan disediakan tidak lama lagi untuk menguatkuasakan cara pelawat dan pemandu pelancong bertindak semasa berada di sekitar penyu.

Petang itu, kami menuju ke selatan ke Tulum. Segala-galanya menjadi perlahan apabila kami mematikan lebuh raya utama dan memandu kereta sewa kami melalui bonggol laju yang kerap di sepanjang jalan menuju ke Rizab Biosfera Sian Ka'an. Di Hotel Nueva Vida de Ramiro, sebuah hotel tempatan yang berusaha untuk meminimumkan jejak ekologinya sambil mencipta suasana yang menarik, kebanyakan kawasan ditanam dengan pokok asli. Resort kecil ini menempatkan renjer dari Flora, Fauna y Cultura dan tempat penetasan untuk melindungi telur penyu yang muncul di pantai ini.

Petang itu, renjer penyu mengetuk pintu kami untuk memberitahu kami bahawa seekor sedang bersarang di hadapan hotel, salah satu daripada segelintir yang menutup lampunya pada waktu malam semasa musim bersarang dan memindahkan perabot dari pantai. Langkah-langkah yang waras seperti itu adalah satu keperluan apabila berkongsi pantai dengan penyu, tetapi malangnya, majoriti pusat peranginan di sepanjang pantai ini tidak mengambil langkah ini.

Penyu ini, juga seekor hijau, menuju ke tempat penetasan resort tetapi berubah fikiran dan kembali ke lautan tanpa bersarang. Mujurlah penyu lain muncul dalam jarak berjalan kaki yang singkat dari pantai, jadi kami dapat melihat keseluruhan proses bersarang daripada menggali sarang dan bertelur hingga menyembunyikannya daripada pemangsa. Isteri saya, juga seorang ahli biologi penyu, membantu renjer mengendalikan penyu sambil saya menerangkan proses bersarang kepada beberapa orang yang menghampiri sambil berjalan di pantai.

Dalam perjalanan pulang, kami melihat satu set jejak penyu yang segar yang menuju ke kerusi pantai di hadapan resort yang terang benderang. Jelas dari landasan bahawa penyu itu telah berpusing tanpa bersarang sebaik sahaja bertemu dengan kerusi– lebih banyak bukti bahawa pusat peranginan seperti ini telah menggantikan pemburuan haram di pantai ini sebagai ancaman tempatan terbesar. Ketahui lebih lanjut tentang cara pembangunan pantai mempengaruhi penyu laut.

Lawatan kami ke pantai penyu di kawasan itu berakhir dengan pertemuan dengan rakan-rakan kami di Flora, Fauna y Cultura dan sekumpulan belia Maya yang meronda di pantai bersarang berdekatan di Taman Negara Tulum, berhampiran runtuhan terkenal. Pantai ini merupakan kawasan tumpuan untuk pemburuan telur kerana terdapat beberapa orang yang tinggal di sepanjang air. kami Billion Anak Penyu program ini membantu membiayai program ini, yang menyediakan pekerjaan untuk lelaki muda ini sambil membantu melindungi pantai bersarang yang penting.

Semasa lawatan kami, kami berjalan bersama pelindung penyu ke pantai. Semasa anak perempuan saya membenamkan kakinya di dalam pasir, lelaki muda itu memberitahu kami tentang kerja keras yang dilakukan untuk memastikan pantai ini selamat untuk penyu. Mereka menghabiskan sepanjang malam di pantai, berjalan kaki mencari penyu hijau dan penyu sisik. Pada waktu subuh, mereka dijemput dan pulang ke rumah untuk berehat dan pulih. Dedikasi seperti ini adalah apa yang diperlukan untuk memastikan penyu kembali ke pantai ini untuk beberapa tahun akan datang.

Brad ialah pengasas bersama dan pengarah SEEtheWILD.org, tapak web pelancongan pemuliharaan bukan untung pertama di dunia. Beliau telah bekerja dalam pemuliharaan penyu laut, ekopelancongan dan pendidikan alam sekitar selama 15 tahun dengan organisasi termasuk Ocean Conservancy, Rare, Asociacion ANAI (Costa Rica), dan Akademi Sains Semula Jadi (Philadelphia). Beliau juga telah berunding dengan beberapa syarikat ekopelancongan dan bukan keuntungan, termasuk EcoTeach dan Costa Rican Adventures. Beliau telah mengarang beberapa bab buku, blog, dan abstrak mengenai pemuliharaan penyu dan ekopelancongan dan telah membentangkan di persidangan pelancongan utama dan simposium penyu. Brad mempunyai BS dalam Ekonomi Alam Sekitar dari Penn State University dan mengajar kelas tentang ekopelancongan di Kolej Komuniti Mount Hood.